Yleiset tapahtumat |
Ostos- ja menovinkit |
Kokouskutsut |
Hengelliset tapahtumat |
Pitkäkestoiset tapahtumat |
Kyyjärven verkkolehti | helmikuu 2007 |
|
||||
Ensimmäiset talviauraukset Saunakylän tielläKun täältä Saunakylältä ruvettiin puutavaraa ostamaan, se oli hevosilla ajettava Pekkasen (Isojoen) varteen uitettavaksi Saarijärven reittiä etelän tehtaille ja sahoille. Jurvan saha osti 1931- 32 luvulla tukkeja maantien varteen, josta Niilo Lähdemäki ajoi kuorma-autollaan ne Oikarin sahalle. Tukin kuormaus oli voimamiesten hommaa, kun käsipelillä kuormasivat. Kuorma-auton perässä oli putken päässä rattailla oleva peräpankko. Peräpankko ei kovin järeätä tekos ollut, nääs kun 100 - kiloinen Niilo Vuorinenkin meni pankolle istumaan, niin Heimo Ojala nosti pankon putken päästä pankon ja Niilon ilmaan. Vuosina 1937 -38 puutavaran hinnat nousivat yhtäkkiä noin kymmenkertaisiksi. Metsäyhtiö Phjanmaan puu rupesi kiilaamaan Keski-Suomen markkinoille. Osti metsiä mm. Kasrtulan Humpilta ja täältä Saunakylältä Matti Rikkiseltä reilun 1000 kuution erän. Mänty- ja kuusipropsit ajettiin maantien varteen Varisniemee. Metsien hinnannousu johtui syystä, että Euroopan suurvallat aavistivat suursodan olevan tulossa ja varautuivat sen varalle. Sitten v.1938 kevättalvella lähti lumiaura-auto Saunakylälle yrittämään. Siinä olikin vaikeuksia, kun oli kokotalvinen hevostie ja hevosten jalanjäljet kovettaneet keskitien. Lumiauran kärki pyrki luiskahtamaan keskitieltä sivuun ja viemään autoa ojaan. Lumiaura-auton mukana piti olla kuokkamiehiä, jotka kuokkivat keskitien aura-autolle pehmeäämmäksi. Kekseliäs Jussi Tamminen huomasi. että hevosauralla voisi rikkoa keskitien rikki. Tuumasta toimeen, Hännis-Jussi ja Tammisen Jussi valjastivat parihevoset auran eteen ja aurasivat keskitien edestakaisin Juoksuahon tienhaarasta Möttöseen. Sanoivat, että auraa oli hankala ohjailla siinä jäätyneessä keskitiessä. Niinpä tie aukesi propsinajajien luokse Varisniemeen ja autot ajoivat puita Perhonjokivarrelle Kivisalmeen, josta ne sitten uiteltiin eteenpäin. Aura-auto oli sen ajan autoksi riski 95 - 100 hevosvoimainen. Merkki oli muistaakseni General Motor Drucks. Seuraavina talvina oli taas entinen hevosvarsitie.
|
||||
Aseta sivu aloitussivuksi | Kyyjärven kunta | Honkalehdontie 8, PL 13 | 43700 Kyyjärvi | toteutus Media Cabinet |