No, valloitus ei suinkaan tarkoita kuvassa esiintyvää - Kartano Kievarin kesäteatterin Piukat Paikat menestysmusikaalissa Sugaria esittävää - Maria Lundia vaan Mediamylläreiden uusinta aluevalloitusta eli kesäteatteriesityksen tallennusta monikameratuotantona.
Nimittäin - torstaina 7.8.2013 pakattiin kamerat ja muut lähetyslaitteet Veikon Ducatoon ja suunta kohti Äänekosken ja Saarijärven rajamailla sijaitsevaa Kartano Kievaria. Tällä kertaa kysessä ei ollut suora lähetys vaan ensimmäinen kerta, jolloin tehtiin tallenne kesäteatteriesityksestä. Joskus aiemmin on Pohjanmaalta tehty vastaava tallenne luennosta, mutta nopeatempoinen musikaali on jotakin aivan muuta.
Ihan soitellen sotaan ei kuitenkaan lähdetty vaan Veikko, joka toimi ohjaajana, oli jo aiemmin katsonut esityksen ja kävi vielä edellisenä iltana kynän ja paperin kanssa ottamassa ylös tapahtumat tarkempaa ohjausta varten. Kuvaajat - Ahosen Jarmo, Pölkin Jaakko ja yllekirjoittanut - tutustuivat Veikon laatimaan minuuttiaikatauluun, mutta tietenkin olisi ollut eduksi jos muutkin olisivat nähneet esityksen jo etukäteen. Veikko piti kuitenkin ohjauksen hyvin kasassa ja kuvaajilla oli suhteellisen helppo tehtävä pysyä ajantasalla tai tarkemmin sanottuna - tietää mitä oli tulossa.
Veikko, Jarmo ja Jaakko olivat jo päivällä saapuneet paikanpäälle kasaamaan laitteita ja valmistelemaan tallennusta, mikä tässä tapauksesa on paljon isompi homma kuin esimerkiksi valtuuston kokouksen lähettäminen. Ohjauspöytä ja tallennuslaitteet olivat Veikon autossa, piuhat paikoillaan ja neljä kameraa asemissa, kun saavuin paikalle vajaa tunti ennen lähetystä. Piha alkoi täyttyä autoista ja lähes ennätysyleisö parveili malttamattona aulassa. Kun kurkistin Ducaton peräkonttiin, niin Veikko näytti varsin huolestuneelta ja sanoi, ettei äänentoistosta saada ulos tallennukseen kuin pelkkää pörinää ja rätinää - mistä lie johtuu. Nopeasti kuitenkin Zoomin digitallennin pöytään kiinni ja peukut pystyyn, että edes jotakin sinne tallentuisi. Kukaan ei ehtinyt asiaa edes kunnolla varmistamaan, mutta hienosti oli tallentunut. Samoin kuvavirta näytti tallentuneen loistavasti neljältä kameralta. Kolmella Canonilla kuvattiin esitystä ja yleisön reaktiot tallennettiin Panasonicin robotilla. Äänen ja kuvauksen varmistuksena oli tietenkin vielä nauhat kameroissa, joista pahimmassa tapauksessa olisi sitten mahdollisuus editoida näytös uudelleen mutta tavoitteena oli nimenomaan testata "kerralla purkkiin" ideaa.
Jo kuvaustilanteessa tuli sellainen tunne, että ainakin nauhoille tallentuva materiaali on suorastaan loistavaa. Loistava musikaali ja huippuunsa hiottu esitys, ammattitaitoiset esiintyjät, Live-bändi, pilvipoutainen sää ja hyvä valaistus illan hämärtyessä sekä erikseen hienosti hoidettu äänentoisto langattomine mikkeineen sekä tietenkin hyvin mukana ollut yleisö antoivat odottaa jotakin aivan uutta.
Veikko ja Jarmo tutkivat perjantaina tallenteita ja editoivat materiaalia - hyvältä kuulemma näyttää. Editoinnin pitäisi olla valmis maanantaina.
Vaikka osa yleisöstä kyselikin tauolla, milloin tämä tulee ulos televisiosta tai mistä tallenteen saa ostaa, niin suurin ongelma tuossa tietenkin on se, ettei esitystä voi tekijänoikeus- ym. syistä ainakaan vielä julkisesti missään näyttää. Tallenne luovutetaan tilaajalle ja mylläreiden kannalta tärkeintä oli olla mukana ehkä vaativimmassa projektissa kautta mylläreiden historian. Tekemällä oppii ja nyt saatiin hyvää kokemusta jatkoa ajatellen.
Esityksen jälkeen tuli mieleen, että ei kai sellaista esitystä olekaan, jota ei kannattaisi ohjattuna monikameratuotantona kunnolla tallentaa - isoja ja vaativia projekteja kun ovat.