Pysäkiltä lähtevät linja-autot ovat kaikille tuttu näky kaupunki- ja taajamaliikenteessä. Liikenneturva ja Vainion Liikenne muistuttavat, että busseille on taajamissa annettava esteetön poistuminen pysäkiltä sekä riittävästi tilaa kääntyä risteyksissä.
Osa kaupunkiliikenteen linja-autoista on nykyään telimallisia, jotka tarvitsevat runsaasti tilaa ympärilleen lähtiessään pysäkiltä tai muuten kääntyessään. Telibusseilla tarkoitetaan busseja, joissa on kaksi taka-akselia, ja bussi on varsin pitkä myös pyörien takana.
"Muut tienkäyttäjät eivät aina ymmärrä antaa riittävästi kääntymistilaa pitkille busseille. Tämä altistaa sekä autoilijoita että pyöräilijöitä onnettomuuksille. Etenkin vanhat kaupunkikeskustat ovat niin ahtaita, että bussin keula ja perä leikkaavat väistämättä vastaantulevalle kaistalle kääntyessään", huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
"Hyvä vinkki onkin se, ettei pelkän bussin keulan seuraaminen risteyksissä riitä, vaan katse on syytä kääntää myös perän siirtymiseen", muistuttaa Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio.
Noudata pysähtymisviivaa risteyksissä
On myös huomioitava, että jos liikennevaloissa on pysähtymisviiva, pitää sitä noudattaa. Tämä antaa tilaa esimerkiksi juuri kääntymässä oleville busseille.
"Viivaa ei tule ylittää punaisilla valoilla tai vihreilläkään, jos vaarana on ruuhkassa risteyksen tukkoon ajaminen", sanoo Heiskanen.
Vanhemmat linja-autopysäkit ovat usein mitoitettu pienille kaupunkibusseille, joten kookkaammalla bussilla niihin ajaminen ja niistä poistuminen on usein hyvin ahdasta ja hankalaa.
"Perä voi siirtyä jopa reilut puolitoista metriä sivulle, kun bussi kääntyy ahtaassa tilassa. Pysäkillä seisovien ja muidenkin liikkujien on siis muistettava jättää riittävästi väliä pysäkkiin ja seistä kauempana reunasta", toteaa Vainio.
Huomaa lähtöaikeista viestivä vilkku
Teillä, joilla suurin sallittu nopeus on 60 km/h tai vähemmän, on pysäkiltä lähtevälle linja-autolle annettava esteetön poistuminen pysäkiltä.
"Kuljettajat ovat velvollisia alentamaan nopeuttaan ja tarvittaessa pysähtymään, jotta linja-auto voi esteettä lähteä ajoradan reunassa sijaitsevalta pysäkiltä. Pysäkillä olevaa linja-autoa kannattaakin jo etäältä tarkkailla niin, että ennättää havaita lähtöaikeista viestivän vilkun ajoissa", Heiskanen vinkkaa ja jatkaa:
"Toki on muistettava, että linja-auton kuljettajan on lähtiessään noudatettava erityistä varovaisuutta ja annettava tarvittava suuntamerkki hyvissä ajoin".
Odota rauhassa ennen tien ylitystä
Myös kävellessä on syytä olla tarkkana linja-auton läheisyydessä. Jos kyydistä noussut matkustaja aikoo ylittää tien, on se turvallisempaa tehdä bussin takaa kuin edestä.
"Tietä ylittäessä kannattaa silti odottaa rauhassa, kunnes bussi on lähtenyt pysäkiltä, mikäli suojatie ei ole liikennevalo-ohjattu. Näin näkee paremmin, onko autoja tulossa - myös autoilijat huomaavat tällöin kävelijän. Oikealle on vaikea nähdä bussin perän takaa", Heiskanen muistuttaa.
"Tämä asia kannattaa opettaa pienille koululaisille jo ennen syksyä ja koulujen alkua. Näin vältytään turhilta vaaratilanteilta, kun lapset eivät säntäile tien yli heti bussista noustuaan", Vainio sanoo.
Lisätietoja:
yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen, Liikenneturva (puh. 020 7282 362)
toimitusjohtaja Matti Vainio, Vainion Liikenne (puh. 0400 535 335)
Liikenneturvan asiantuntijat tavoitat nyt myös uuden medianumeromme kautta: soita 020 7282 320 (arkisin klo 8.15-16.00) niin viestintämme ohjaa sinut oikean asiantuntijan luo.