Niin paikanpäällä Karstulassa kuin Nopola Newsin nettisivullakin. Sivulatauksia perjantaista maanantaihin on kertynyt kaikkiaan lähes 38.000 ja nettiTV:n sekä videoarkiston puolelle noin 10.000. Ja määrä ei kun tietenkin kasvaa viikon aikana.
Karstulassa järjestetty vauhdikas viikonloppu - Moottorikelkkojen Enduron European Cup ja SM-osakilpailu - saatiin onnistuneesti pakettiin niin maastossa kuin netissäkin. Varsinaisista kisajärjestelyistä vastasivat FIM Europe, Suomen Moottoriliitto SML ry ja Kouheron Kelkkailijat Ko-Ke ry. FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) on moottoriurheilun maailmanliitto ja toimii maailman laajuisesti moottoriurheilun edustajana. FIM vastaa MM-tason moottoriurheilusta. FIM:a kisoissa edustivat Hannu Häkkälä ja Robert Svenson Ruotsista sekä SML:a toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist. Suomen moottoriliitto SML on puolestaan alan kattojärjestö Suomessa ja myös Roomassa majaansa pitävän FIM Europen Suomen edustaja ja jäsen. Ja kuten Jari Vainiomaa loppuhaastattelussa toteaa, Karstulassa järjestetty kisa oli korkein mahdollinen Enduro-kisa tänä vuonna ja olisi aivan hyvin voinut olla vaikka MM-tason nimellä. Melkoisesta kisasta on siis kyse. Kisan viralliset tulokset löytyvät FIM:in sivulta ja voittajahaastattattelut ja muuta mukavaa Nopola Newsin videoarkistosta. Kisakeskuksena toimi tällaiseen tapahtumaan hyvät puitteet tarjoava Karstulan Evankelinen Opisto.
Vaikka keskeytyksiä tapahtui ja kalustoa särkyi, vakavilta onnettomuuksilta vältyttiin - hyvä niin. Voittajien loppuhaastattelussa käy kuitenkin selkeästi ilmi myös kuljettajien huoli siitä mikäli 800-kuutioiset kelkat sarjoissa yleistyvät. Hevosvoimat ja vauhdit nousevat huippupätkillä tosi koviksi ja silloin myös vakavien vaaratilanteiden mahdollisuus kasvaa. Reittien huolellinen suunnittelu korostuu, mikäli tehot nousevat.
Lähes 20 tuntia suoraa lähetystä
Kyyjärven mediamyllärit ry välitti kisat suorana nettiTV-lähetyksenä Nopola Newsin kautta. Perjantai-illan verkko-ongelmien selvittyä, lähetys toimi yhtäjaksoisesti moitteetta molempina päivinä. Suoraa lähestystä kertyi varmaan lähes 20 tuntia, josta osa tallennettin videoarkistoon. Tuotantotiimiin kuuluivat tällä kertaa selostajana toiminut Lasse Mansikka-aho sekä muusta toteutuksesta vastanneet Veikko Huumarkangas, Jaakko Pölkki, Jarmo Ahonen, Samuel Mäkelä ja yllekirjoittanut. Teknistä asiantuntija-apua saatiin mylläreiden varapuheenjohtajalta Jari Lautaselta ja Ilari Kotilaiselta Kivijärveltä. Kiitokset kaikille!
Tämän tyyppisessä kisassa kymmenen hengen porukka olisi varmaan ollut paikallaan, joten tekijöitä tarvitaan myös tällä saralla. Varsinaisen kisaorganisaation osalta kilpailun johtaja Jari Vainiomaa totesi, että järjestelyporukka on hyvin hitsautunut kasaan vuosien varella ja ainakin sadan ihmisen työpanoksta tarvitaan.
Endurokisasta ja siirtymätaipaleiden päässä tapahtuvista erikoiskokeista kun on kyse, niin lähetykseen tuli tietenkin tyhjäkäyntiä välilllä ja sekös näytti harmittavan alan "friikkejä" netissä. Live tarkoitti tässä yhteydessä suoraa, jatkuvaa lähetystä eikä suinkaan jokaiselta erikoiskokeelta livenä tulevaa kuvaa, mikä ei olisi ilman helikoptereita tai lentäviä lautasia ollut edes mahdollista. Tai ilman tosi paksua rahapussia, jota ei kenelläkään näyttänyt olevan mukana. Erikoiskokeilta käytiin kuitenkin erikseen tekemässä koosteet siten, että kaikki kisassa mukana olevat kuljettajat pääsivät kuviin mukaan.
Näin tällä kertaa, mutta alueelle rakentuvan valokuituverkon myötä tilanne paranee melkoisesti lähivuosina toivottavasti Karstulassakin. Kyyjärvellä jo nyt aikamoiset viritykset olisivat mahdollisia. Miltä kuullostaisi erikoiskoe, joka lähtee Oikarilta. kiertää Salonpään, koukkaa sataman kautta ja maali olisi vaikkapa Lintulahden rannassa ja huolto Paletissa. Lähdöstä maaliin siis todellista live-kuvaa - ensin Oikarilta, sitten Alpon mökiltä Salonpäästä, Touhulasta tai Rientolasta sataman kohdalta ja maaliin tulo Lintulahden Tapion (tulevasta) liittymästä tai virastolta. Lisäksi tietenkin vähän huoltokuvaa Paletista seutuverkon liittymästä. Täysin mahdollista ensi kesän jälkeen, mutta tekijöitä ja kalustoa tarvitaan - ei kuitenkaan helikoptereita eikä miljoonia. Siinä saisi kuvaaja olla hereillä Alpon mökillä, kun kelkka pyyhkäisee ohi lähes 150 km/h!
Yrityksille näkyyvyyttä tosi edullisesti
Parikymmentä yritystä ja yhteistyötahoa oli tällä kertaa mukana tukemassa tapahtumaa. NettiTV tuo täysin uudentyyppisen mahdollisuuden ja säväyksen yritysten näkyvyyden lisäämiseen perinteisiin malleihin verrattuna. Tämän idean myyminen yrityksille vaatii työtä ja etenkin sen, että ainakin jonninjoutavasta byrokratiasta päästään eroon silloin kun on kyse alueemme yritysten maailmanlaajuisesta näkyvyydestä. No, liittyminen Nopola Newsin yritys- ja palveluhakemistoon takaa ainakin sen, ettei tietoa pantata.
Mylläreiden suurkuvatulostin pääsi oikeuksiinsa, kun yritysten logot ja mainoslauseet tulostettiin säänkestävälle materiaalille ja liimattiin kennomuoville. Mainokset tulivat hyvin esiin niin paikanpäällä kuin nettiTV:ssäkin ja olipa sunnuntaina nähty Ylen Motorsport:kin valinnut kuvauspaikat sopivasti siten, että mukana olevat mylläreiden tuotokset pääsivät valtakunnan lähetykseen. Ei paha. Lauantain ja sunnuntain välinen lumisade vielä hieman paransi yleisilmettä ja mainosaidan näyttävyyttä.
Yritysten näkyvyys ja mukana olo on erittäin tärkeää. Tapahtumien rakentaminen tätä näkökulmaa silmällä pitäen vaatii huolellista suunnittelua ja etenkin hyvissä ajoin etukäteen. No, talviurheilusta kun on kyse niin varsin usein ollaan myös säiden armoilla. Mutta jokaisesta kerrasta on hyvä ottaa oppia ja kehittää toimintaa eteenpäin. Niin tehdään tälläkin kertaa ja pari piirua parempaa on luvassa ensi kerralla.