Vaalikausi on jo puolessa välissä. Edelleenkään kukaan meistä ei tiedä, pääsemmekö lääkäriin omassa kotikunnassamme myös tulevaisuudessa ja säilyykö kotikuntamme itsenäisenä.
Kuntien työntekijät eivät tiedä, kuka on heidän työnantajansa jatkossa. Varmaa on vain hallituksen tavoite yli 200 kotikunnan lakkauttamisesta.
Keskusta on hallituksen kanssa täysin eri mieltä siitä, miten uudistukset on tehtävä.
Mikään tutkimus ei tue sitä, että pieni vauva pääsee neuvolaan, ekaluokkalainen kouluun, sairas lääkäriin tai vanhus vanhainkotiin paremmin ja nopeammin pelkästään kuntia yhdistämällä. Terveys- ja sosiaalipalvelujen kiistattomat epäkohdat - kuten kohtuuttoman pitkät jonot lääkäriin - eivät poistu hallintoa lisäämällä ja keskittämällä palvelut kasvottomiin suuryksiköihin. Kunta voi olla ihmisen kokoinen.
Kyseenalaistan vahvasti isojen kaupunkien päätöksenteon "demokraattisuuden". Helsingin kaupunginvaltuusto on kuin YK:n yleiskokous, jossa vain harva voi käyttää puheenvuoron, että kokous yleensäkin etenee. Valtaa valtuutetaan muille elimille ja ulkopuolisille yhtiöille. Mitä arvelette siitä, että nyt jo Jyväskylässä, missä henkilöstömenot ovat liitoksen myötä kasvaneet yli 50 miljoonaa euroa, palveluita järjestää 57 eri konserniyhtiötä. Näihin ei valtuutettu voi suoraan vaikuttaa mitenkään. Niinpä esimerkiksi veden käyttäjät maksavat Jyväskylän energian kivihiililaitos-investoinnit ja JYP :n VIP katsomot kiltisti.
Keskustan mielestä kuntia ja palveluja on uudistettava ihmislähtöisesti. Keskustan ratkaisu on kotikunta-maakuntamalli. Sillä on asiantuntijoiden tuki, se on käytössä useimmissa Euroopan maissa ja se vastaa ihmisten toiveisiin palveluista.
Kotikunta-maakuntamallissa lähipalvelut, kuten päiväkoti, peruskoulu ja lääkärille pääsy kohtuullisessa ajassa turvataan jokaisessa kotikunnassa eli nykyisissä kunnissa. Kuntaliitoksia voidaan tehdä, mutta vapaaehtoisesti.
Kuntien yhteistyöllä maakunnittain hoidetaan leveämpiä hartioita vaativat sosiaali- ja terveyspalvelut. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon väliset raja-aidat poistuvat. Hallinnon vähenemisen ja tietojärjestelmien paremman yhteensopivuuden kautta lääkäreille ja hoitajille jää enemmän aikaa sairaiden ja vanhusten hoitamiseen.
Sairaanhoitopiirejä ei pidä missään nimessä purkaa, kuten hallitus aikoo, vaan kehittää eteenpäin. Sosiaali- ja terveyspalveluja on uudistettava sairaanhoitopiirien pohjalta. Uudistamisen nimissä ei pidä rikkoa sellaista, mikä toimii hyvin.
Keskusta on esittänyt hallitukselle yhteistyötä, mutta pääministeri Jyrki Katainen on torjunut sen. Tämä on erittäin valitettavaa. Kyse on Suomen ja suomalaisten tulevaisuudesta, sillä uudistukset vaikuttavat vuosikymmeniä eteenpäin. Jokaisella meistä on postinumerosta ja lompakon koosta riippumatta oikeus lähipalveluihin ja oikeus vaikuttaa oman kotikunnan tulevaisuuteen.
Jos kuntademokratiaa halutaan oikeasti vahvistaa, pitää kunnille antaa lisää itsemääräämisoikeutta ja tapoja toteuttaa palvelut. Hienolla kielellä sanottuna maan hallituksen pitää poistaa normeja, jotta vapaus kunnissa lisääntyy. Lisäksi päätöksenteko tulee pitää riittävän lähellä ihmistä.
Anne Kalmari, kansanedustaja, kesk.