Tulen ja jään maa Islanti sijaitsee pohjoisella Atlannilla kovien tuulien ja voimakkaiden aaltojen keskellä.
Ulkoilijan paratiisissa keskikesälläkin voi tarvita talvivaatteita ja puhuri saattaa heittää lakin päästä. Golf-virran takia ilmasto on leuto, mutta lisää kesän koleutta, toisaalta korkeapaineen aikana mittari voi näyttää yli +20 astetta. Talven alin lämpötila on -15 ja lumi peittää ainakin osaa maata.
Ympäristö muistuttaa monin paikoin kuun maisemaa. Vaihtelevia tummia laavakenttiä on loputtomiin ja siellä täällä geysirit ja pulppuavat lähteet kertovat maan kuoren alaisesta aktiivisuudesta ja höyry on kuin hengitystä. Maaperän vedellä lämmitetään niin taloja, uimaloita kuin kasvihuoneita. Joet, putoukset ja jääpeitteiset huiput salpaavat hengen ja matalampia heinien ja varpujen peittämiä kukkuloita siintää horisontissa.Tärkeimmät nähtävyydet ovat juuri luontokohteita. Lampaitten kuvia on jostain syystä teiden varsilla lähellä Reykjavikia, mutta oikeita lampaita ja Islanninhevosten aitauksia näkyy joka puolella. Liikennemerkin lintuperhe varottaa tielle eksyvistä eläimistä. Kalastus ja halvan energian takia alumiiniteollisuus ovat tärkeitä elinkeinoja turismin lisäksi.
Tarjolla on maan luontokohteisiin tutustumista pyöräillen, autolla tai busseilla, laivoilla, moottorikelkoilla, ratsastaen tai miksei meloen tai kauramoottorilla, vaeltaen. Päivän Kultaisen kierroksen automatkan aikana ehtii nähdä historiallisia paikkoja, putouksia ja geysirin. Myös kaupungissa tai lähialueilla riittää nähtävää, jos vaikkapa museo, kirkko tai vesisäiliöiden päälle rakennettu näköalapaikka kiinnostaa. Islannissa pelataan jalkapalloa tai shakkia ja erilaisia musiikkitapahtumia on pitkin vuotta. Musiikkitalo Harpa on Reykjavikin lasiseinäinen tunnus. John Lennonin muistomerkkinä on pimeän aikaan taivaalle heijastettava valopilari. Maan eteläosassa Blue Lagoon eli sininen laguuni on jokaisen turistin mineraalipitoinen turkoosi uintipaikka ja maan uumenista tuleva vesi on paikoin hyvin kuumaa. Lippuja sinne voi ostaa jo menomatkalla lentokoneesta.
Eyjafjallajökull-tulivuoren purkaus 2010 sai maailman lentoliikenteen pitkäksi aikaa sekaisin. Loppukesällä 2014 pienempi vuori aktivoitui ilman suurempaa purkausta. Autoa vuokratessa muutaman euron tuhka- ja kivivakuutus päivässä alentaa vahingon sattuessa omavastuun kymmenesosaan ja sisämaan asumattomilla ylängöillä saa ajaa vain nelivetoautoilla.
Islantiin matkustaa vaivattomasti, kun Helsingistä lento kestää vähän yli 3 tuntia. Keflavikin lentokenttä on amerikkalaisten rakentama lentotukikohta. Maa on noin kolmasosa Suomen pinta-alasta ja 2/3 asukkaista eli vajaa 200.000 asuu Reykjavikin alueella. Kaupungin matalahkot rakennukset ovat hyvin kirjavia aivan kuin ei olisi minkäänlaisia rakennusmääräyksiä. Keskustan alueen vanhojen talojen suojeluun ryhdyttiin viime hetkellä. Liikenne on oikeapuoleista ja liikennemerkit tuttuja eikä ole moottori- tai rautateitä. Kylmää vesijohtovettä voi juoda, mutta lämmin vesi tuoksahtaa mädältä kananmunalta. Kesäaikaankin huoneen lämpötilaa saa säädeltyä ja pistorasiat ovat samanlaiset kuin Suomessa.
Islantilaisessa puhelinluettelossa ihmiset on aakkostettu etunimen mukaan, sillä etunimi on virallinen nimi. "Sukunimi" kertoo isän nimen eli kenen tytär tai poika on kyseessä, Einarsdóttir on Einarin tytär ja Einarsson on Einarin poika.
Maailman ensimmäinen demokraattisilla vaaleilla valittu naispresidentti on islantilainen.
Pankkikriisi kurjisti melko korkean elintason maata 2008. Monella on useampikin työpaikka, jotta selviytyisi arkipäivästä. Kaikilla on auto ja polkupyörillä liikkuvat lähinnä turistit.
Asukkaat arvostavat tarujaan ja satujaan ja siirtävät tielinjaakin kauemmas pyhistä kivistä. Maailman ensimmäisen parlamentin syntypaikan tasanko on maan pyhä paikka. Islannin historiasta tiedetään, että norjalaiset asuttivat maata 800-luvulla ja purjein länteen liikkuvat viikingit löysivät Amerikan 1000-luvulla. Kirjavanokkaiset lunnilinnut ovat kuin jäänteitä niiltä ajoilta ja niitä pääsee näkemään puolen tunnin laivamatkan jälkeen.
Islannin kruunuja saa vaihdettua Suomessakin, mutta vaihtokurssi on parempi jo Keflavikin lentokentällä ja eurot kelpaavat melkein joka paikassa. Maassa pärjää englannilla.
Kuvan Strokkur suihkuttaa vettä ilmaan monta kertaa tunnissa.
Eija Koivisto