Hokkalan kylä rajoittuu pohjoispuoleltaan Lamminjärvi-nimiseen lampeen, joka on 600 metrin pituinen ja 200 metrin levyinen ja korkeintaan 2 metriä syvä.
On puhuttu, että olisi joitakin syvempiäkin kohtia, niin sanottuja hevoskuoppia, joissa olisi uitettu hevosia. En ole kuitenkaan lukuisilla uinti- ja soutumatkoillani niitä havainnut. Lienevätkö tasoittuneet veden vyöryessä niiden yllä, tai onko Näkki vienyt ne hetkeksi kujeillessaan pois silmistäni kun en ole ollut tarpeeksi tarkkaavainen ympäröivää luontoa kohtaan.
Järven pohjoispuolella on uimaranta Torpanvainion puolella ja etelärannalla on Pataranta. Patarannassa on hyppyrikivi, jolla seisoessaan vesi ulottuu polviin asti ja oikean suunnan valitessaan voi sukeltaa useita metrejä niin, että kivet eivät raavi otsaa ruvelle. Lähellä on myös Rantalan sauna aivan järven rannassa. Rannassa oli myöskin vanha muuripata, jolla voi leikkiä sukelluskelloa kääntämällä sen niin ylösalaisin, että kasvot jäävät vedestä vapaiksi ja sallii hengityksen padan alla muutaman minuutin ajan.
Kylän järvessä ei ollut kunnollista vesikulkuneuvoa paria vitsoilla ja köysillä nyöritettyä kopukkaa lukuun ottamatta. Kolme kylän poikaa, nimeltään HK, JS, ja VS sekä myös osaltaan MaU, MU ja EU, joka oli yli-innokas onkimies, päättivät rakentaa uuden paatin: Veden venosen. Kevään loskakelillä maitokärryillä haettiin Alajärven puolelta Saukon sahalta lautoja paattitarvikkeiksi. Laudat olivat liian pitkiä ja haroivat lykätessä vastaan ja tuottivat ärräpäitä. Rakennuslaudat olivat tuoreita ja eivät parhaita mahdollisia kyseiseen veneteollisuuteen.
Rakentaminen oli täysin itseoppinutta. Pohjalankut veistettiin entisen mallin mukaan. Ne tehtiinkin kohtalaisen mallikkaaksi. Laidan kokkalaudat pykällettiin poikittain ja haudottiin kiehuvassa vedessä. Laudat eivät oikein sopineet uuteen muottiin, vaan katkeilivat. Tämä tiesi sitä, että JS ja VS joutuivat verottamaan isänsä navetankatossa olevia lautapinoja ja vieneen rikkinäiset laudat takaisin kasaan. Isäntä ihmetteli mihin hänen lautojaan kaikkosi.
Koska paatista oli tullut harva, tarvitsi se pikeä ja tilkkeitä, joita siihen hakattiin. Kuorma-autoilija VK:n ulkorakennuksen alta löytyi 21 kiloa pikeä joka tiivisteiden kanssa tiivisti harvat kohdat. Paatti nostettiin vaarin pitkälavaisten kovapyöräisten kärryjen lavalle ja lykättiin ulos vajastaan. Ulkona olevien kyläläisten keskuudessa se nosti kohahduksen. Mikä oli tämä tumma pitkälavaisten kärryjen päällä oleva laatikko? No mtka jatkui ja karavaani kulki.
Kärryn työntäjiä ei ensiksi meinannut löytyä myötähäpeästä, mutta sitten asiat alkoivat lutviutua. Kihlajaisväki ryntäsi ulos talosta näyttämään suosiotaan paatin kuljetukselle. Viimein saatiin paatti Hautasaaren ja Lamminkankaan mäen jälkeen uimarannassa kastettua. Nimeä en muista, olisiko Pepe vai Urmas, tai Nysträ vai Paatti II. Paatin ominaisuuksiin kuului, että se pysyi pinnalla ilman äyskäröintiä 3 tuntia., sitten piti äyskäröidä. Innokkain kalastaja oli ES ja saikin suurimmat kalat.
Innostus paattiin kesti kolmisen vuotta. Sitten EK osti oikean soutuveneen järvelle. Paattia käytettiin matonpesualustana kuten aikaisempaakin paattia. Viimeisen kerran häivähdyksen paatista Juha Saukko kertoo nähneensä eräässä Lamminnevan mutaisessa lahdessa. Kävimme etsimässä mutta emme raatoa löytäneet. Liekö mennyt Haadeksen jokilaivaston kaleeriksi. Hääparin liitto oli kuitenkin pitkä ja onnellinen.
Hannes Keskitalo
Lähteet:
JS, VS, MaU, MU, ES, SS, VK, EK