Monia kuntalaisia pohdituttaa tuulivoima-asiat.
Olemme keränneet tähän tietoa mm. Millainen on tuulivoimakaavoitusprosessi? Miten tuulivoimakaavoituksista tiedotetaan? Miten kuntalaiset voivat vaikuttaa tuulivoimahankkeisiin?
Kannattaa myös katsoa kaavoitusjohtajamme Ulla-Maija Humpin video, missä selvennetään tuulivoimakaavoituksen prosessia ja sitä kautta tapahtuvaa tiedottamista. Video on leikattu selvyyden vuoksi erilliseksi tiedostoksi Kyyjärven kunnanvaltuuston kokouksesta 13.12.2021. Video löytyy Videoarkistosta tai suoraan tästä linkistä. Videoarkistosta löytyy myös kunnanvaltuuston kyseisen kokouksen tallenne.
TUULIVOIMALOIDEN MÄÄRÄ KYYJÄRVEN KUNNASSA
Vasta kaavoituksella ja ympäristö vaikutusten arvioinnilla ratkaistaan soveltuuko maa-alue tuulivoimatuotanto käyttöön. Kaavaprosessissa laadittujen selvitysten, kuulemisten ja lausuntojen perusteella kunnalle syntyy mahdollisia perusteita, miksi myllyn sijainti ei ole sovelias tiettyyn kohtaan.
Kyyjärven kunnassa on rakenteilla 15 tuulimyllyä Peuralinnan ja Hallakankaan hankealueilla. Kauniskankaan tuulivoimahanke on kuulutettu vireille. Kämppäkankaan-, Hanhinevan- ja Kirvesvuoren tuulivoimahankkeet eivät ole tulleet vielä vireilletulovaiheeseen. Vasta kaavoitusprosessin kautta osataan hahmottaa Kyyjärven kuntaan mahdollisten tuulivoimaloiden määrä ja sijainti.
Kyyjärven kunnanvaltuusto päättää tuulivoimakaavojen hyväksymisestä tai hyväksymättä jättämisestä, kun lopullinen kaavaehdotus on valmis. Kaavoituksien käynnistämisen yhteydessä kirjatut tuulimyllymäärät voivat poiketa paljonkin lopullisesta kaavaehdotuksesta ja kaavavalmistelu voi keskeytyä jo ennen kaavaluonnoksen valmistumista.
MINIMIETÄISYYS ASUTUKSESTA
Mikään laki, asetus tai tuulivoimarakentamista ohjaava ministeriön ohje ei tunne kiinteää etäisyyttä voimalaan. Jos kaavoissa määriteltäisiin jokin kiinteä metrimäärä, tulisi tällöin myös osoittaa mihin tutkimukseen tai lakiin etäisyysmääräys perustuu. Tuulivoimayleiskaavoituksella tutkitaan voimaloista aiheutuvat haitat ja vaikutukset, joiden perusteella voimaloiden sijainnit ja etäisyydet asutukseen määräytyvät.
Keski-Suomen Ely-keskuksen lausunto:
”Tuulivoimaloiden ja asutuksen välisestä etäisyydestä ei ole säädetty laissa sitovasti eikä ohjeellisesti: ks. erityisesti KHO 2018:150.https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1541501306567.html
Kilometrimääräistä vähimmäisetäisyyttä ei siten ole laissa johdettavissa. Tuulivoimaloiden sijainti ml. etäisyys asutukseen ratkaistaan kussakin tapauksessa erikseen asiassa tehtävien vaikutusarviointien perusteella ottaen huomioon tuulivoimaloiden sijoittamista, rakentamista ja toimintaa koskevissa laeissa säännellyt tavoitteet esimerkiksi ympäristöhaittojen (melu) vähentämisestä sekä luonnonarvojen ja -maiseman vaalimisesta.
Lainsäädännön kannalta asia on yleisellä tasolla selvä.”
Keski-Suomen liiton lausunto:
”Tuulivoimarakentamista ohjaa maankäyttö- ja rakennuslain kaava- ja lupajärjestelmä. Teollisen kokoluokan tuulivoimaloiden sijoittaminen tulee olla ratkaistu ennen rakennusluvan myöntämistä rakentamista suoraan ohjaavalla yleiskaavalla, asemakaavalla tai suunnittelutarveratkaisulla. Lähtökohtaisesti tuulivoimaloiden sijoittuminen ratkaistaan kaavalla.
Kaavoituksella ei kuitenkaan voida ratkaista erityislainsäädännön piiriin kuuluvia asioita. Tuulivoimarakentamisen toteuttaminen voi sijainnin mukaan edellyttää mm. ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (252/2017, YVA-laki) mukaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely) tai ympäristönsuojelulain (527/2014, YSlaki) mukaista ympäristölupaa. Lisäksi on muistettava, että kaikissa tuulivoimahankkeissa on selvitettävä ympäristövaikutukset, vaikka hanke ei kävisikään läpi varsinaista YVA-menettelyä.
Voimassa olevassa lainsäädännössä ei määritellä vähimmäisetäisyyttä tuulivoimaloiden ja asutuksen välillä. Myöskään kiinteää suojaetäisyyttä ei edellytetä maankäyttö- ja rakennuslaissa, eikä valtioneuvoston asetuksessa tuulivoimaloiden ulkomelutason ohjearvoista (1107/2015).
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä 290/2019 on todettu, että Suomessa ei ole sitovaa määräystä siitä, mille etäisyydelle tuulivoimalat voidaan sijoittaa lähimmistä häiriintyvistä kohteista. Samassa on todettu, että ympäristöhallinnon tuulivoimaloiden mallintamisohjeella (2/2014) on pyritty mitoittamaan riittävä suojaetäisyys tuulivoimalan ja melulle alttiin kohteen välillä. Tuulivoimahankkeiden suunnittelun ja luvituksen lähtökohtana pidetään tuulivoimaloista aiheutuvien vaikutusten, erityisesti melun, huomioimista hankkeen suunnitteluvaiheessa voimaloiden sijoittumisen suunnittelussa. Voimaloiden enimmäiskoko huomioidaan luvitukseen liittyvässä vaikutustenarvioinnissa.
Tuulivoimatuotantoa ja sen sijoittumista ja sijoittumisen perusteita voidaan tarkoituksenmukaisesti ohjata kaavoituksella. Keski-Suomen liitto pitää tärkeänä tuulivoimahankkeiden aiheuttamien vaikutusten kattavaa selvittämistä niin ihmisiin kuin luontoympäristöön ja maisemaan kohdistuvien vaikutusten osalta. Vaikutusten arviointiin perustuvalla suunnittelulla tulee tarkoituksenmukaisella tavalla huomioiduksi jokaisen suunnittelualueen ominaispiirteet ja yhteensovittaa erilaiset alueidenkäytölliset ja maanomistajien intressit. Tuulivoiman sijoittumiseen asutuksen ja muun elinympäristön kannalta parhaalla mahdollisella tavalla voidaan vaikuttaa riittävien selvitysten, yhteensovittavan suunnittelun sekä avoimen tiedottamisen ja kuulemisen kautta.”
Kyyjärvellä käynnissä olevat tuulivoimayleiskaavat laaditaan edellä mainittujen säädösten sekä ohjeiden mukaisesti ja lisäksi Kauniskankaan, Kirvesvuoren ja Hanhinevan hankkeissa on samanaikaisesti meneillään laaja (YVA-lain mukainen) ympäristövaikutusten arviointimenettely, jossa tätä vaikutusten arviointia tehdään. Kämppäkankaan hankkeen osalta ei ole vielä saatu Keski-Suomen ELY-keskuksen päätöstä siitä, tarvitaanko hankkeessa YVA-lain mukainen ympäristövaikutusarviointimenettely. Perusteelliset ja monipuoliset selvitykset antavat todellisen kuvan hankkeen vaikutuksista, joiden perusteella voidaan arvioida mahdollisia vaikutuksia asutukselle. Suojaetäisyydet määritellään laadittujen selvitysten ja vaikutusarviointien perusteella.
Kyyjärven kunnanhallituksen §143 päätös: Kyyjärven kunta ei määrittele kiinteällä metrimäärällä suojaetäisyyksiä tuulimyllyjen ja asuin-/lomarakennuksien välille. Kunnanhallitus linjaa, että suojaetäisyydet tutkitaan tuulivoimakaavoituksen ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyn kautta normaalina viranomaisprosessina. Ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset ja lausunto huomioidaan kaavakäsittelyssä ja päätöksentekoprosessissa.
MIELIPIDE KUNNAN TIEDOTTAMISESTA TUULIVOIMHANKKEESSA JA ASUKKAIDEN KUULEMISESTA
Tiedottaminen tuulivoimahankkeista tapahtuu osana kaavoitusprosessia. Tuulivoimayleiskaavoituksessa on seuraavat päävaiheet, kun kyseessä on kaavoituksen ja YVA-menettelyn hoitaminen yhdessä. Vähintään 10 tuulivoimalan (tai yli 45 MW) hankkeissa tarvitaan myös YVA-lain mukainen ympäristövaikutusten arviointimenettely eli YVA-menettely.
- Kaavahanke käynnistetään kunnanhallituksen päätöksellä. Tämän jälkeen järjestetään YVA-lain mukainan ennakkoneuvottelu Keski-Suomen Ely-keskuksen ja tarvittavien viranomaisten kesken.
-
Vireilletulovaiheessa hankkeesta järjestetään lakisääteinen viranomaisneuvottelu, johon kutsutaan laajasti eri viranomaistahoja. Kyyjärven tuulivoimahankkeista vain Kauniskangas on edennyt vireilletulovaiheeseen.
Vireilletulovaiheessa asetettaan nähtäville OAS-YVA –suunnitelma, joka on nähtävillä vähintään 30 päivää. Kyseisessä asiakirjassa kuvataan hankkeen työvaiheet, tiedottamisen ja kuulemisen tavat, hankkeen aikataulu, laadittavat selvitykset ja vaikutusarvioinnit yksityiskohtaisesti. Tässä vaiheessa osalliset voivat jättää palautetta OAS-YVA -suunnitelmasta. Vireilletulovaiheessa ei vaadita lakisääteisiä yleisötilaisuuksia, mutta Kyyjärven kunta on päättänyt järjestää ne jokaisesta tuulivoimahankkeesta. Kirjetiedottaminen ei ole myöskään lakisääteistä, mutta Kyyjärvellä on hankkeista tiedotettu maanomistajia sekä voimaloiden alustavista sijainneista n. 1,2 km etäisyyteen sijoittuvia maanomistajia. - Selvitysvaiheessa suunnittelualueelta laaditaan määrällisesti paljon selvityksiä ja selvitysten pohjalta vaikutusarviointeja. Voimaloiden osalta laaditaan selvityksiä kuten melumallinnukset, välkemallinnukset ja havainnekuvat maisemavaikutuksineen. Vaikutuksia arvioidaan maisemaan, kulttuuriympäristöön, muinaisjäännöksiin, kasvillisuuteen, eläimiin, linnustoon, suojelukohteisiin, elinkeinoihin, talouteen, liikenteeseen, ihmisten elinoloihin, virkistyskäyttöön jne. Laadittavaksi tulevat vaikutusarvioinnit luetellaan yksityiskohtaisesti vireilletulovaiheen OAS-YVA –ohjelmassa.
-
Valmisteluvaiheessa (luonnosvaihe) asetetaan nähtäville tuulivoimayleiskaavakartta sekä kaava-yva -selostus selvitysliitteineen. Aineistot ovat nähtävillä 30-60 päivää. Tässä vaiheessa on siis ensimmäistä kertaa nähtävillä yleiskaavakartta tuulivoimaloiden määristä sekä sijoituksista. Aineistosta voi jättää mielipiteitä ja viranomaisilta pyydetään lausunnot.
YVA-lain mukaisesta kaava-yva -selostuksesta saadaan yhteisviranomaisen perusteltu päätelmä, joka tulee huomioida kaavaehdotuksen laadinnassa. -
Ehdotusvaiheessa laaditaan vastineet kaavan valmisteluvaiheesta saatuun palautteeseen sekä muokataan kaavaa saadun palautteen perusteella. Kaavaehdotusaineisto asetetaan nähtäville liitteineen. Aineistot ovat nähtävillä vähintään 30 päivää. Tässä vaiheessa on toisen kerran nähtävillä yleiskaavakartta tuulivoimaloiden määristä sekä sijoituksista. Aineistosta voi jättää muistutuksen ja viranomaisilta pyydetään lausunnot.
-
Kaavaehdotuksesta jätettyihin muistutuksiin ja lausuntoihin laaditaan vastineet. Kaavahankkeesta järjestetään tarvittaessa ehdotusvaiheen jälkeinen viranomaisneuvottelu. Mikäli ehdotusaineistoa joudutaan muuttamaan oleellisesti, kaavaehdotus asetetaan uudestaan nähtäville. Uudelleen nähtäville asettaminen ei ole tarpeen, jos muutokset koskevat vain yksityistä etua ja näitä osallisia kuullaan erikseen muutoksen johdosta.
-
Yleiskaavojen hyväksymiskäsittelyn toimivalta on aina kunnanvaltuustolla. Kunnanvaltuusto joko hyväksyy tai ei hyväksy laadittua kaava-aineistoa. Valtuuston päätöksestä on mahdollista jättää kunnallisvalitus hallinto-oikeuteen.
YVA-lain mukainen arviointimenettely
Monissa tulevissa tuulivoimakaavoitushankkeissa tullaan mahdollisesti soveltamaan ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain 252/2017 mukaista arviointimenettelyä. Menettelytapa ratkaistaan ns. ennakkoneuvottelussa eli menettelynä voidaan käyttää joko maankäyttö- ja rakennuslain sekä YVA-lain mukaista kaava-YVA –yhteismenettelyä (MRL 9 §) tai vaihtoehtoisesti YVA-prosessi etenee kaavoituksesta erillisenä prosessina.
Eri toteutusvaihtoehtojen tarkastelu
Ympäristövaikutusten arvioinnissa suunnitellaan hankkeelle useampia toteutusvaihtoehtoja sekä voimaloiden sijoittelun, että sähkönsiirron suhteen. Toteutusvaihtoehdoissa on tarkastelussa esim. vaihtoehto, jossa voimaloita esitetään suunnittelualueelle vähemmän kuin arvioidussa enimmäismäärässä ja vaihtoehto jossa voimaloita esitetään ennakkoon arvioitu enimmäismäärä. Lisäksi tarkastellaan niin kutsuttua nollavaihtoehtoa, jossa hanketta ei toteuteta ollenkaan. Tarkasteltavista toteutusvaihtoehdoista tiedotetaan OAS-YVA -suunnitelmassa. YVA-lain mukaisessa prosessissa tarkastellaan hankkeen sekä rakentamis-, käytönaikaisia että käytön lopettamisen vaikutuksia mm. elolliseen ympäristöön eli eläimistöön ja kasvillisuuteen, elottomaan ympäristöön, esimerkiksi melun, varjostuksen ja ilman laadun osalta. Lisäksi otetaan huomioon vaikutukset ihmisiin ja heidän toimintaansa.
Tiedottaminen ja hankkeen aikataulu
Hankkeista tiedotetaan kuuluttamalla vireilletulovaiheessa, valmisteluvaiheessa (luonnos) ja ehdotusvaiheessa. Hankkeissa järjestetään yleisötilaisuuksia koronarajoitukset huomioiden. OAS tai OAS-YVA -suunnitelma selventää prosessin yksityiskohtaisia työvaiheita, aikataulua ja tiedottamisen tapoja. Yleisötilaisuudet, seurantaryhmä ja asukaskysely eivät ole lakisääteisiä, mutta niitäkin tullaan Kyyjärven kunnan tuulivoimahankkeissa järjestämään.
Negatiivisten ja positiivisten asioiden tiedottaminen tuulivoimasta
Kunnan tehtävä on valvoa, että kaavoitus ja ympäristövaikutusten arviointi sujuu mm. lakien, normien ja ohjearvojen mukaan. Kunnanhallitus on viranomainen, joka ohjaa ja valvoo kaavoitusprosessia; hallitus käsittelee kaavahankkeesta jätetyt mielipiteet ja muistutukset sekä antaa vastineet erityisesti muistutuksiin. Osalliset ja myös yksittäiset kuntapäättäjät voivat jättää kaavahanketta koskien mielipiteitä ja muistutuksia. Hankkeiden vaikutusarvioinnit (negatiiviset ja positiiviset vaikutukset) laaditaan asiantuntijatyönä, koska tuulivoimahankkeet edellyttävät erityisosaamista (melu-, välke-, maisemavaikutukset jne.). Kunnan viranhaltijat eivät laadi itse kyseisiä erityisselvityksiä. Kaavoituksen viranhaltijat kokoavat tarvittavat aineistot hallituksen käsittelyyn eri kaavahankevaiheessa sekä ohjaavat kaavakonsulttien työtä. Tuulivoimahankkeen vaikutuksista tiedotetaan erityisesti valmisteluvaiheessa (luonnos) ja ehdotusvaiheessa.
YHTEENVETO
Kuntalaisilla on parhaimmat mahdollisuudet ottaa kantaa tuulivoimahankkeissa kaavoitusprosessin yhteydessä. Jokainen tuulivoimahanke tulee vähintään kolme kertaa kuultavaksi ja kaikilla on oikeus jättää asiasta mielipiteitä. Lausuntoihin, mielipiteisiin ja muistutuksiin voi kirjoittaa tuulivoimasta aiheutuvia huolia ja murheita. Nimenomaan kuulemistilaisuudet sekä mielipiteiden ja muistutusten sekä lausuntojen jättäminen ovat paras mahdollisuus vaikuttaa tuulivoimahankkeisiin. Nämä tilaisuudet ovat vasta tulossa ja käynnistyvät vireilletulovaiheen jälkeen.
Ystävällisin terveisin,
Kyyjärven kunta
Tiina Pelkonen ja Ulla-Maija Humppi