Nuorten ja aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin tulossa ikärajamuutoksia

Hyvinvointi
Keski-Suomen hyvinvointialue
Kyyjärven kunta
Anne-Mari Hautala
Hyvaks.
Hyvaks.

Nuorten ja aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin tulossa ikärajamuutoksia

Nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaiden yläikäraja nousee vuoden alussa 22-vuotiaisiin koko Keski-Suomen hyvinvointialueella. Vastaavasti aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen alaikäraja on 1.1.2025 alkaen 23 vuotta. Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin hoitosuhteessa parhaillaan olevat nuoret aikuiset jatkavat aikuisten mielenterveyspalveluiden asiakkaina hoitonsa päättymiseen saakka. 

Ikärajan muutoksella halutaan ehkäistä palveluista putoamista ja vahvistaa nuoren aikuisten kokonaisvaltaista tuen saantia.  

- Tutkimustiedon perusteella 18–23-vuoden ikä on erityinen psyykkisen kehityksen vaihe, johon liittyy oman identiteetin etsimisen lisäksi keskeisiä valintoja opiskelun, ammatin ja ihmissuhteiden osalta. Monella täysi-ikäistyvällä nuorella on nuoruusiän kehitystehtävien saavuttaminen vielä selkeästi kesken, mikä osaltaan lisää psyykkisen tuen tarvetta. Myös mielenterveyspalveluista putoamista voidaan ehkäistä palveluiden ikärajan nostamisen myötä paremmin, palvelupäällikkö Hanna Hämäläinen selvittää.  

Nuorten palveluiden ikärajan nostaminen on perusteltua sairastumisen ehkäisyn näkökulmasta. 

- Nuoruusiän ajanjakso on tutkimusten mukaan otollisin aika ehkäistä aikuisiän psyykkistä sairastavuutta, sillä aivot kehittyvät voimakkaasti nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa. Valtaosa aikuisiän psyykkisistä sairauksista ilmenee ensi kertaa nuoruusiässä. Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimien ikäraja on myös yhtenäinen lastensuojelun jälkihuollon ikärajan kanssa, mikä tukee yhteisasiakkuuksia, Hämäläinen jatkaa. 

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimien palvelut 1.1.2025 alkaen 13–22-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille 

Tammikuun alusta lähtien uudet mielenterveys- ja päihdepalveluita tarvitsevat nuoret aikuiset ottavat yhteyttä alueensa nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimiin

Vuoden alussa myös nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimien nimet yhtenäistyvät. Nuorisovastaanotto on jatkossa Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimi. Hyvinvointialueella tiimejä on seitsemän ja ne palvelevat kukin oman alueensa asukkaita. Jokaisella tiimillä on oma puhelinnumero, joka toimii ensisijaisena yhteydenottokanavana. Lisäksi tiimeihin voi ottaa yhteyttä verkossa. Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimissä on mahdollista asioida myös ilman ajanvarausta toimivan walk in -palvelun kautta. 

Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat luottamuksellisia, maksuttomia eikä lähetettä tarvita. Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimit tarjoavat apua, tukea ja hoitoanuorten lievissä ja keskivaikeissa mielenterveys- tai päihdeongelmissa sekä erilaisissa riippuvuuksissa. Ennaltaehkäisevää palvelua ja varhaista tukea lasten ja nuorten mielen hyvinvointiin ja päihteettömyyteen tarjoavat lasten ja nuorten arkiympäristössä kouluterveydenhuolto, opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut sekä opiskeluterveydenhuolto. 

Yli 18-vuotiaiden vaativin päihdehoito korvaushoidon ja laitoshoidon osalta jatkuu Päihdepalvelukeskuksessa.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut yli 23-vuotiaille 

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut tarjoavat apua, ohjausta ja hoitoa mielenterveyden ja päihteiden ongelmiin yli 23-vuotiaille maanantaista torstaihin klo 8–16 ja perjantaisin klo 8–15. Palveluun voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai ajanvarauksettoman vastaanoton kautta. 

Terapianavigaattori nopeuttaa oikean tuen ja avun piiriin ohjausta  

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimeissä otetaan vuoden alussa käyttöön Interventionavigaattori. Terapianavigaattori on ollut jo käytössä aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Nuorille suunnattua Interventionavigaattoria, Nuorten Navia, on testattu hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollon palveluissa. Kokemukset ovat olleet positiivisia sekä nuorten että ammattilaisten näkökulmasta. Navigaattorin käyttäminen on selkiyttänyt ja nopeuttanut hoidon tarpeen arviointiprosessia sekä hoidon aloitusta. 

Navigaattori on digitaalinen työkalu tuen ja hoidon tarpeen arviointiin. Ajatuksena on, että asiakas täyttää navigaattoriin esitietokyselyn ennen yhteydenottoa. Navigaattori täytetään nimettömänä, mutta se antaa henkilökohtaisen koodin, jonka asiakas voi antaa ammattilaiselle. Näin ammattilainen saa ensitapaamiseen ajankohtaisen tiedon asiakkaan psyykkisestä hyvinvoinnista, elämäntilanteesta ja huolista. Tuloksia voidaan tarkastella yhdessä asiakkaan kanssa. 

Lisätietoja: 

 

Jaa sosiaalisessa mediassa

Aihealueen yhteistyöyritykset