— E-laskussa on paljon hyviä puolia myös asiakkaillemme. E-lasku on paperilaskua turvallisempi ja nopeampi vaihtoehto, koska lasku saapuu lähes välittömästi verkkopankkiin, eikä esimerkiksi katoa postissa tai kotona. Laskun pääsee näkemään omilla verkkopankkitunnuksilla tunnistautumalla, joten riski laskun päätymisestä vääriin käsiin pienenee merkittävästi. Lisäksi laskun maksaminen on helppoa, kun laskun tietoja ei tarvitse näppäillä erikseen ja lasku on kätevästi aina saatavilla omassa verkkopankissa, kertoo hyvinvointialueen asiakasmaksupäällikkö Anna-Kaisa Mäkelä.
Vuonna 2024 e-laskun tilaamisen viestintää tehostettiin ja kampanjan myötä e-laskujen määrän osuutta kaikista asiakaslaskuista saatiin nostettu 15 prosentista 20 prosenttiin. Asiakaslaskuja lähetettiin kokonaisuudessaan viime vuonna noin 812 000. Koska hyvinvointialueen lähettämien laskujen määrä vuositasolla on suuri, myös paperilaskuista aiheutuvat paperi- ja postikulut ovat merkittäviä, kuten myös e-laskujen tuomat säästöt.
— Jokaisella e-laskutilauksella on merkitystä, sillä jo yhden prosenttiyksikön nousu e-laskujen tilausmäärissä tarkoittaa noin 10 000 euron säästöä hyvinvointialueellemme, Mäkelä jatkaa.
E-lasku on helppo tilata milloin vain
Paperilaskun vaihtamiseen e-laskuksi ei tarvita olemassa olevaa laskua, vaan muutoksen voi tehdä omassa verkkopankissa itselle parhaiten sopivana ajankohtana toimimalla seuraavien ohjeiden mukaisesti:
- Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja valitse laskujen lähettäjäksi Keski-Suomen hyvinvointialue
- Aktivoi e-laskutilaus henkilötunnuksesi avulla
- Seuraava hyvinvointialueen lasku tulee sinulle e-laskuna