Kohta vietämme kirkkovuoden suurinta juhlaa "pääsiäistä". Pääsiäinen on juhlien juhla. Sen aihe on Kristuksen ylösnousemus, joka on kristillisen uskon keskeisin asia.
Sana pääsiäinen tarkoittaa paastonajan päättymistä. Juutalaisille sana muistuttaa Egyptin orjuudesta pois pääsemistä. Meille kristityille sana ilmentää pois pääsemistä synnin orjuudesta ja kuoleman vankeudesta. Apostoli Paavali sanoo Kristuksen ylösnousemuksesta jyrkästi: "Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne...ja te olette vielä syntienne vallassa" (1.Kor.15:14,17). Pääsiäisenä emme muistele vain Kristuksen ylösnousemusta, vaan Jumalan seurakunnan olemassaolo, usko ja julistus perustuu ylösnousemukseen. Ylösnoussut Kristus on Pyhän Hengen kautta omissaan täällä maan päällä. Siellä, missä ylösnousemuksen voitto voima, evankeliumi, kohtaa hengellisesti kuolleen ihmisen, siellä herätään uskon kautta uuteen elämään. "Jumala herätti meidät yhdessä Kristuksen Jeesuksen kanssa ja antoi meillekin paikan taivaassa"(Ef.2:16). Ylösnoussut Herra ei ainoastaan anna uskoa, mutta antaa myös toivon. Kristuksen oma pääsee katoavaisuuden orjuudesta ja saa ylösnousemuksessa samanlaisen ruumiin, joka oli Jeesuksella pääsiäisaamuna. Iankaikkinen elämä on niin kuin vanha Kristinoppi sen määritteli: "Jumalan lasten sanomaton onni ja kirkkaus Jumalan luona taivaassa." Tätä voittoa ja tätä riemua ylösnoussut Herra tänäänkin kuuluttaa seurakunnassaan omiensa suulla. Sitä iloa kannattaa lähteä kuulemaan!
Paastonaika huipentuu hiljaiseen viikkoon ja pitkänperjantain tapahtumiin. Syytön tuomittiin meidän syyllisten puolesta. Pääsiäisenä ilosanoma kaikuu Jeesuksen haudalta. Kristus on totisesti noussut kuolleista. Virrentekijän kanssa saamme laulaa: "Kristityt jo riemuitkaamme Sankarimme voitosta, kiitosvirttä veisatkaamme pääsinpäivän koitosta. Kuolema on kukistettu, synnin vangit armahdettu"(VK 84:5).
Riemullista Pääsiäistä kaikille Viispiikkisen lukijoille toivottaa
Nopolan pappi